Inwoners van Holten ongelukkig met inrichting centrum

Er is een toenemende mate van onvrede over de inrichting van het centrum in Holten. Dit is voor de VVD Lokaal aanleiding om in overleg met de inwoners van Holten de vinger op de zere plek te leggen. Fractievoorzitter Frans Noordam: “vanaf het begin hebben we al aangegeven dat vooral de verkeersafwikkeling als chaotisch bestempeld kan worden. Daarnaast constateren we dat het voor bijna niemand duidelijk is dat het een woonerf is. En nu horen we ook al geluiden over de inrichting en het beschadigd straatwerk. Voor ons opgeteld voldoende aanleiding om samen met de inwoners de knelpunten in beeld te brengen”.

Het centrum van Holten is de afgelopen jaren volledig op de schop geweest. Een totale herinrichting van het centrum waarbij de Smidsbelt volledig vernieuwd werd. Zo verdwenen onder andere de muziekkoepel en de waterpomp, deze laatste is inmiddels op verzoek van de VVD Lokaal weer teruggeplaatst. De bedoeling was een autoluw centrum waar inwoners en toeristen een graag geziene gast zouden zijn en waarbij de Smidsbelt als horecaplein een grote aantrekkingskracht zou hebben. Vandaag de dag wordt er op de Smidsbelt heel veel illegaal geparkeerd, is het straatwerk aan reparatie toe en blijft de verkeersafwikkeling een lachwekkende situatie.
Volgens de fractie van de VVD Lokaal is het de hoogste tijd om de inwoners naar hun mening te vragen om een goed politiek signaal aan burgemeester en wethouders af te kunnen geven. Vooral de verkeersafwikkeling is een doorn in het oog van velen aldus Noordam. Je weet domweg niet wat de regels zijn en hoe de weg loopt. Wat er nu is bereikt is dat je langzaam gaat rijden omdat het onduidelijk is, maar ook dan leidt het tot chaotische taferelen, of zoals columnist Laurens Jan Stam jaren geleden al aangaf, pak een stoel en ga zitten, je waant je in het centrum van een Oost Aziatische stad.
Dat de VVD Lokaal een punt heeft blijkt wel uit onderstaande tekst van een artikel uit de TC Tubantia van 27 februari dit jaar:
“Automobilisten zijn binnenkort niet meer welkom op de Smidsbelt. Op dit moment is het plein in het centrum van Holten al autoluw. Er zijn slechts acht plekken waar mensen hun heilige koe kunnen stallen. Maar het komt regelmatig voor dat automobilisten zich daar niets van aantrekken en het plein vol staat met verkeerd geparkeerd blik. Hierover komen veel klachten binnen en voor onze handhavers is het bijna ondoenlijk dit tegen te gaan, aldus burgemeester Hofland. Om dit probleem aan te pakken wil het college van B en W het plein fysiek gaan afzetten”.
De fractie van VVD Lokaal wil gebruik maken van Holten-Poll, waarbij de inwoners gevraagd wordt hun mening over een aantal stellingen te geven. Op deze wijze hoopt de VVD dat er voldoende informatie binnen komt waarmee ze aan slag kan gaan. Inwoners kunnen terecht op www.holten-poll.nl om de vragen beantwoorden.