Politiek nu geen draagvlak voor koopzondag in Rijssen-Holten, of toch wel?

De discussie over de koopzondag lijkt in Rijssen-Holten het thema te worden voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018. In de aanloop naar deze verkiezingen lijken diverse partijen binnen de coalitie nu wel een uitgesproken mening te hebben over dit thema. Het blijft bijzonder dat als je vier jaar langs iets blokkeert, maar in de aanloop naar de verkiezingen toe, je standpunt 180 graden draait. Dat is althans de mening van VVD Lokaal in Rijssen-Holten. “Ons standpunt als VVD Lokaal is onveranderd: “de ondernemers zijn heel goed in staat om zelf te bepalen wat zij willen op de zondag”, aldus Frans Noordam fractie voorzitter van VVD Lokaal.

Natuurlijk kleven er ook bezwaren aan de openstelling van winkels op de zondag. Doe je bijvoorbeeld als ondernemer niet mee aan deze openstelling op zondag, dan mis je wellicht omzet. De supermarkt van anno 2018 heeft naast levensmiddelen ook een enorm assortiment non-food producten. Reden voor de kleinere winkels om een afweging te maken om open te gaan en om daarmee omzet verlies te beperken.

De roep om een koopzondag is een veel gehoord geluid, met name in de kern Holten. De vele toeristen maar ook de eigen inwoners zijn op de zondag zoekende naar winkels, die kunnen voorzien in hun dagelijkse boodschappen. Menig Holtenaar en toerist gaat nu op zondag op zoek naar buurgemeenten om zijn boodschappen te kunnen doen. Is dit een kwestie van slechte planning van de inwoner en/of toerist, of is dit de vrijheid die we hebben om de winkels op zondag te mogen openen, of moeten wij – zeker op zondag – een halt toe roepen aan de 24-uurseconomie? Wie het weet mag het zeggen, daarom is het hoog tijd om de inwoners van Rijssen en van Holten te vragen wat hun mening hierover is.

Op de poll www.rijssen-poll.nl worden de inwoners van Rijssen gevraagd naar hun mening, datzelfde wordt gevraagd aan de inwoners van de kern Holten, zij kunnen terecht op de poll www.holten-poll.nl.