Vuurwerk zorgt voor veel overlast in Rijssen

Bewoners van de Rijssense wijken Veeneslagen en Braakmanslanden klagen geregeld over het afsteken van vuurwerk in hun buurten. Dat gebeurt in de weekeinden maar ook doordeweeks in de avonduren en middenin de nacht.

© Tubantia

De kwestie is maandagavond aangeslingerd door VVD-fractievoorzitter Frans Noordam in de raadscommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken en Middelen (ABZM). ,,We krijgen signalen van mensen dat vooral in de weekeinde vuurwerk wordt afgestoken, en dan met name in de Veeneslagen’’, meldde de liberaal.

Geen gewoonte
Hij wilde van burgemeester Arco Hofland, die dit onderwerp in zijn portefeuille heeft, weten of deze klachten  hem eveneens bereikt hebben. Noordam vroeg verder om een actief beleid van de gemeente om deze problematiek aan te pakken. ,,We moeten toch voorkomen dat dit in de toekomst een voortdurende gewoonte wordt binnen onze gemeente’’, liet hij weten.

17 meldingen
Hofland reageerde dat het hem ook mateloos stoort dat in Rijssen-Holten met grote regelmaat het hele jaar door vuurwerk wordt afgeknald. ,,Ik onderschrijf niet helemaal de waarneming van Noordam dat dit alleen in de Veeneslagen gebeurt’’, zei hij. ,,Bij de politie zijn dit jaar zeventien meldingen binnengekomen van vuurwerkoverlast. De laatste die mij bekend is dateert van 15 juli. Dus er kunnen nog enkele bijgekomen zijn. Ik zie vanuit mijn woning ook geregeld vuurwerk in de lucht geschoten worden.’’

Pakkans minimaal
De beste remedie tegen de vuurwerkhinder is het bij de politie te melden. ,,Blijf het als burger alsjeblieft doorgeven aan de politie. Dat geeft hen een beeld in welke buurten en straten het veel voorkomt. De politie noteert vanzelfsprekend de locatie. En als ze tijd hebben, gaan ze naar die plek toe. Soms hebben de agenten andere prioriteiten, dat zult u begrijpen. En de pakkans van de vuurwerkafstekers blijft wel minimaal.’’

Zoveel hinder
De burgemeester wilde - ‘over de hoofden heen van de raadsleden’ - een oproep richting de burgers doen om het vooral te blijven melden. Hofland: ,,Want het geeft zoveel overlast als ’s avonds of ’s nachts opeens vuurwerk wordt afgeknald. Daaraan moeten we paal en perk stellen, want het loopt de spuigaten uit.’’

We moeten er paal en perk aan stellen, want het loopt de spuigaten uit

Arco Hofland, burgemeester Rijssen-Holten
Als gemeente valt volgens hem niet meer te ondernemen. ,,We kunnen nu eenmaal niet op de hoeken van elke straat een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa, red.) of een agent neerzetten, om dit in de gaten te houden. We kunnen ook niet meer boa’s of agenten inschakelen, daar hebben we gewoon de capaciteit niet voor.